آزمون آیلتس ( International English Language Testing System ) یکی از رایج ترین آزمون های سنجش دانش زبان انگلیسی است. این آزمون بین الملل در بیش از 10 هزار موسسه و سازمان در 140 کشور جهان ملاک ارزیابی دانش زبانی متقاضیان تحصیل، اشتغال و یا زندگی است. همه ساله بیش از 3.5 میلیون نفر در اقصی نقاط جهان در این آزمون شرکت می کنند. با افزایش شمار متقاضیان شرکت در آیتلس و با توجه به درجه سختی آزمون، در سال های اخیر نرم افزار های آموزش و تمرین آزمون در فضای مجازی طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این عصر پیشرفت تکنولوژی و گسترش راه های آموزشی، دیگر بهانه ی قابل توجیهی برای کوتاهی در فراگیری و استفاده از علوم جدید وجود ندارد؛ بنابراین در ادامه به برخی از کاربردی ترین نرم افزار ها اشاره می کنیم:

نرم افزار های مورد استفاده متقاضیان به دو دسته کلی تقسیم می شود :

·        نرم افزار هایی که به طور خاص برای آمادگی آزمون آیلتس تولید شده اند.

·        نرم افزار های جانبی که به تقویت مهارت های زبانی کمک بسیاری می کنند.

 

 نرم افزار های مختص آمادگی آیلتس :

·        Ielts prep  یکی از جامع ترین نرم افزار های در دسترس است که طیف وسیعی از اطلاعات را در بر می گیرد. این نرم افزار برای تقویت تمامی مهارت های زبانی کاربرد دارد. اطلاعات در دسترس متقاضیان شامل موارد زیر است : نمونه های آزمون آیتلس با پاسخنامه های مفهومی تشریحی، ارائه نمودار پیشرفت کاربر بر اساس نتایج آزمون های آزمایشی، جزوه های آموزشی دستور زبان و لغات، ویدئو های مصاحبه های آزمون، نکات کلیدی موفقیت در آزمون و ...

 

·        Ielts word power نرم افزار مخصوص گسترش دایره لغات برای شرکت در آزمون آیلتس است. همانطور که می دانیم دایره لغات یکی از مهم ترین مولفه ها در مهارت های زبانی است به طوری که هنگام مکالمه و نگارش نیز در صورت محدودیت واژگان متقاضی دچار مشکل خواهد شد. این نرم افزار با ارائه تمرین های موضوعی واژگان به دو صورت شفاهی و کتبی و با بررسی روند پیشرفت کاربر کمک به سزایی به پیشرفت متقاضی می کند.

 

·        Ielts writing نرم افزاری است که برای مهارت نگارش به کمک متقاضیان خواهد آمد. قطعا نگارش یکی از چالش برانگیز ترین و دشوار ترین بخش های آزمون آیلتس است که پیشرفت در آن نیازمند تمرین و زمان زیادی است. با این حال نمونه های نامه، مقاله، جزوه های آموزش نگارش، آزمون های جداگانه مخصوص دستور زبان و نگارش، پاسخنامه های مفهومی آزمون ها و دیگر مطالب این نرم افزار تا حد زیادی به سهولت پیشرفت در مهارت نگارش متقاضی کمک می کند.

 

·        Ielts speaking با ایجاد فضای آزمایشی کاملا واقع گرایانه شما را در موقعیتی شبیه به آزمون آیتلس قرار می دهد. در آزمون های آزمایشی این نرم افزار، موضوعات مختلف در 3 سطح مختلف و بدون وقفه برای سنجش متقاضی ارائه می شود. با قابلیت ضبط صدا و بازبینی کیفیت پاسخگویی تان به مرور زمان پیشرفتتان کاملا مشهود خواهد بود. مهارت مکالمه تنها با تکرار و تکرار بهبود می یابد و این نرم افزار پلتفرم مناسبی برای این منظور است.

 

نرم افزار های جانبی :

·        Ted یکی از محبوب ترین برنامه های آموزشی در سراسر جهان است. در کنفرانس های آموزشی Ted talk مطالب علمی، روانشناسی، اجتماعی و ... به زبان ساده بیان می شود و مشاهده مستمر آنها مهارت های شنیداری شما را متحول می کند. البته با وجود اینکه راه های متنوعی برای دسترسی به ویدئو ها و یا فایل های صوتی Ted وجود دارد، نرم افزار آن آرشیوی گسترده شامل 3000 کنفرانس مختلف، با دسته بندی های موضوعی و زیرنویس به 100 زبان مختلف در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

·        BBC learning english را در کنار تمامی دیگر نرم افزار ها در برنامه آموزشی تان قرار دهید. این نرم افزار شامل دروس کوتاهی در زمینه واژگان، دستور زبان، انگلیسی کاربردی و ... است که به صورت روزانه آنها در اختیار کاربران قرار می دهد. به طوری که به طور مستمر و به تدریج سطح زبان شما ارتقا می یابد. همچنین این نرم افزار با معرفی جدید ترین اطلاحات عامیانه انگلیسی مدام زبان شما به روز رسانی می کند. اخبار روزانه و بررسی آنها و سریال های آموزشی مخصوص نیز از دیگر امکانات این نرم افزار هستند.