اشتغال به شغل دانشجویی یکی از منابع حمایتی مالی مهم پس از مهاجرت است. دلیل دیگر اهمیت یافتن یک شغل دانشجویی در دوران تحصیل و تثبیت شرایط شغلی، تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری و در ادامه دریافت اقامت است. با این حال برای مورد تایید بودن شغل مورد نظر، محدودیت هایی راجع به شرایط آن وجود دارد.

 

·        زمان کار دانشجویی معمولا 20 ساعت در هفته است. یعنی در طول ترم تحصیلی فقط اجازه کار پاره وقت به داشجویان داده می شود؛ با این حال در تعطیلات دانشگاهی یا فصل تابستان می توان با کار تمام وقت پس اندازی برای ترم تحصیلی کنار گذاشت. باید توجه داشت که تعطیلات میان ترمی و تابستانی برای هر دانشگاه و هر مقطع تحصیلی با دیگری متفاوت است.

 

·        انواع شغل :

 

ü     مشاغل آزاد دارای مدارک استخدامی مانند قرارداد رسمی مورد تایید هستند. ولی مشاغل مستقلی که ارتباط با مشتری به طور مستقیم باشد و زمان کاری مشخص و فیش حقوقی نداشته باشند، مورد تایید نخواهند بود. مربی گری، آموزش، مشاوره و فروش محصول به طور مستقیم جز مشاغل غیر مجاز هستند.

ü     مشاغل اداری و شرکتی مورد تایید هستند ولی در صورتی که سهامی در منافع شرکت نداشته باشید و کارمند ساده باشید. بنابراین شغل افرادی که دارای مناصب رده بالا مانند معاون و مدیر باشند مورد تایید نخواهد بود.

ü     شرکت در دوره های کارآموزی پیش از استخدام رسمی، فقط در ایام تعطیلات یا فصل تابستان مجاز است. یعنی در بازه های مشخص شده به صورت تمام وقت دوره را می گذرانید تا پس از آغاز ترم تحصیلی به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوید. بنابراین اگر شغل مورد نظر شما نیازمند دوره آموزشی است، پس از رسیدن به کشور مقصد باید یک ترم تحصیلی را بدون شغل بگذرانید تا در ایام تعطیلات کارآموزی را پشت سر بگذارید.

ü     کار در بخش های مختلف مجتمع دانشگاهی مانند کتابخانه به خصوص برای ترم های اولیه تحصیل، انتخاب بسیار مناسبی است. در این مشاغل معمولا دانشگاه ها به عنوان دستمزد، بخشی از هزینه شهریه و خوابگاهتان را حذف می کنند. به دلیل وجود دانشجویان بین المللی در فضای دانشگاهی، این مشاغل را می توان با زبان انگلیسی پیش برد و در عین حال به مرور زمان با زبان کشور مقصد نیز آشنا می شوید. پس از آن میتوانید وارد فضای جامعه شوید و دست شما برای یافتن کار در خارج از دانشگاه باز تر خواهد بود.

 با توجه به شرایط شغلی و میزان کار ماهانه حقوق دریافتی ماهانه  مختلف خواهد بود.